Aan weerszijden van de ramen in de zuidwand van de Oranjezaal gaat de triomftocht verder met de gevangenen en tussen de vaandeldragers lopen krijgslieden en kinderen met krijgsbuit.
Tussen de ramen zijn de wapentrofeeën aangebracht met daarboven twee ineengeslagen rechterhanden, een gebaar dat het huwelijk symboliseert. Een mooie brug naar het thema dat erboven wordt uitgebeeld.
Huwelijk
Frederik Hendrik en Amalia geven elkaar op een zelfde wijze de hand. Het wemelt van de klassieke verwijzingen. Direct achter de stadhouder en Amalia verschijnt Hymenaeus, de god van het huwelijk. Zij staan als het ware onder een poort van naar elkaar buigende palmen, ook een verwijzing naar het huwelijk. Ze worden omringd door verschillende mythologische figuren, waaronder zeven dansende putti. Deze putti staan voor de vreugde van de zeven provinciën. Ook Cupido die twee lauwerkransen in de lucht houdt, krijgt een rol in het tafereel.
Maria Stuart en Willem II
Om het dynastieke thema van deze wand meer kracht bij te zetten zijn ook de huwelijken van Willem II en Louise Henriëtte vereeuwigd. Zo krijgt het geheel een Europese dimensie. Links ontvangt Willem II zijn Engelse bruid Maria Henriette Stuart. Het schilderij lijkt van mindere kwaliteit dan andere schilderijen van Van Honthorst in de zaal, waardoor er twijfel ontstaat of het wel helemaal van zijn hand is. Wel is bekend dat Van Honthorst tot twee keer toe de opdracht kreeg om het hoofd van Maria minder hoog op het doek te schilderen. Willem II steekt nu boven haar uit, wat ook logisch is aangezien hij een stuk ouder was, maar tegen de gebruikelijke weergave van dynastieke verhoudingen in gaat. Maria Stuart was immers een ‘Princess Royal’.
Louise Henriette en Frederik Willem
Ook Louise Henriette leidt Frederik Willem, keurvorst van Brandenburg naar haar ouders is van mindere kwaliteit dan het huwelijksportret van Frederik Hendrik en Amalia. Het gaat hier niet om een huwelijksportret maar om een presentatie. In dit geval houdt Cupido haar rechterhand vast waarmee hij het paar naar Frederik Hendrik en Amalia leidt. De voorspoed van dit huwelijk wordt getoond door Ceres, godin van landbouw en vruchtbaarheid en door putti met de hoorn des overvloeds.
Allegorie op het huwelijk
Boven de drie huwelijken leiden Venus, Juno, Ganymedes en Jupiter de aardse liefde tot hemelse liefde en vreugde. Putti met rozen en musicerende putti begeleiden de goden. Liefde en Harmonie stijgen ten hemel. Het felle licht schijnt door in het in het plafondvak waar putti de vruchtbaarheid verbeelden met korven vol vruchten.