Algemene Bezoekersvoorwaarden

English

1. ALGEMENE BEPALINGEN: DEFINITIES

1.1 Dienst van het Koninklijk Huis: de organisatie die Paleis Noordeinde en de Koninklijke Stallen openstelt voor bezoekers en tentoonstellingen houdt binnen het opengestelde deel van het gebouw.

1.2 Paleis: de voor het publiek opengestelde ruimten in Paleis Noordeinde en de Koninklijke Stallen.

1.3 Bezoeker: eenieder die op basis van een geldig toegangsbewijs (alle leeftijden) in combinatie met een geldig identificatiebewijs (vanaf 14 jaar), het Paleis betreedt.

1.4 Toegangsbewijs: een E-ticket dat de toegang verschaft tot de opengestelde ruimtes in het Paleis.

1.5 Medewerker: een persoon die in dienst van de Dienst van het Koninklijk Huis werkzaamheden uitvoert of een persoon die door de Dienst van het Koninklijk Huis is aangesteld om werkzaamheden uit te voeren.

1.6 Ticketprovider: organisatie belast met het inrichten en beheren van de omgeving waarin bezoekers tickets kunnen reserveren.

2. TOEPASSELIJKHEID

2.1 Deze voorwaarden gelden voor alle Bezoekers van het Paleis.

2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.

3. TOEGANG PALEIS

3.1 Bezoeker (alle leeftijden) is uitsluitend gerechtigd het Paleis te betreden op vertoon van een geldig Toegangsbewijs, voor iedereen vanaf 14 jaar in combinatie met een geldig ID bewijs. Bij binnenkomst wordt uw ID-bewijs geregistreerd en met inachtneming van de AVG-normen bewaard tot 6 augustus 2025

3.2 Bezoeker wordt de (verdere) toegang tot het Paleis ontzegd indien blijkt dat het Toegangsbewijs niet is verstrekt door het Paleis of een daartoe door het Paleis bevoegd verklaarde instantie.

3.3 Bezoeker zal op eerste verzoek het Toegangsbewijs tonen aan Medewerkers van het Paleis, bij gebreke waarvan de Medewerker de Bezoeker de toegang tot het Paleis kan ontzeggen. Bezoeker kan worden verzocht zijn medewerking te verlenen aan visitatie van tassen en andere voorwerpen door of namens de Dienst van het Koninklijk Huis. Bezoeker kan eveneens worden verzocht toestemming te verlenen voor fouillering. Bezoeker die zijn medewerking aan visitatie en/of fouilleren weigert zal worden verzocht om overlegging van een identiteitsbewijs alvorens hij het Paleis verlaat.

3.4 De Dienst van het Koninklijk Huis behoudt zich het recht voor om de Bezoeker zonder restitutie van het Toegangsbewijs de toegang te ontzeggen als de Bezoeker:

  • In het bezit is van wettelijk verboden voorwerpen of gevaarlijke goederen, zoals maar niet daartoe beperkt; wapens, scherpe voorwerpen of chemicaliën.
  • Niet identificeerbaar is;
  • Niet meewerkt aan een visitatie of andere instructies van medewerkers;
  • Gedeeltelijk gekleed is of kleding draagt die schade kan toebrengen aan het Paleis, de collectie of andere personen.

3.5 De Dienst van het Koninklijk Huis is gerechtigd de reguliere openingstijden aan te passen door zaken gerelateerd aan het Koninklijk Huis of de Nederlandse Staat of, in het geval van een calamiteit, aan een door het Paleis noodzakelijk geachte, gehele of gedeeltelijke ontruiming van het Paleis. Een dergelijke aanpassing van de openingstijd geeft Bezoeker geen recht op restitutie van een eventueel betaalde toegangsprijs.

3.6 Bezoekers jonger dan 16 jaar dienen altijd begeleid te worden door een persoon van 18 jaar of ouder.

3.7 De Dienst van het Koninklijk Huis kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor foutieve toegangsprijzen, openingstijden of andere informatie verstrekt door derden.

4. Toegangsbewijs

4.1 Een Toegangsbewijs voor het Paleis kan alleen gekocht worden via de website www.koninklijkeverzamelingen.nl/tickets.

4.2 Een Toegangsbewijs is voor alle bezoekers vanaf 14 jaar alleen geldig in combinatie met een geldig legitimatiebewijs.

4.3 De overeenkomst tussen Bezoeker en de Dienst van het Koninklijk Huis komt tot stand wanneer het ticket per mail is toegestuurd door de Ticketprovider.

4.4 Het Toegangsbewijs is alleen geldig op betreffende datum en tijdstip.

4.5 Een e-ticket geeft per persoon eenmalig toegang tot het Paleis. Na de toegangscontrole is het ticket niet nogmaals te gebruiken.

4.6 Tijdens de aankoop van een Toegangsbewijs gaat de Bezoeker actief akkoord met de bezoekersvoorwaarden.

4.7 De Bezoeker is zelf verantwoordelijk voor een deugdelijk bewijs van het e-ticket. De barcode/QRcode op het e-ticket moet goed leesbaar zijn. Als de barcode/QRcode ondeugdelijk zichtbaar is, kan er geen toegang verleend worden tot het Paleis.

4.8 De e-mail die ter bevestiging verzonden is, is geen Toegangsbewijs, deze dient gedownload te worden door de Bezoekers. Een print van het ontvangstbericht geeft geen toegang tot het Paleis.

4.9 De Bezoeker heeft zelf op deze website gekeken naar de openingstijden van het Paleis, en is bij het kopen van het Toegangsbewijs zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de informatie over de openingstijden.

4.10 Het wijzigen of annuleren van een gereserveerd Toegangsbewijs is niet mogelijk. Het Paleis geeft geen restitutie op gereserveerde tickets.

4.11 Betalingen geschieden door middel van creditcard of iDeal. Op de betaling zijn de algemene voorwaarden van de desbetreffende bank en/of betalingsmodule van toepassing.

5. VERBLIJF IN HET PALEIS

5.1 Het verblijf van Bezoeker in het Paleis is voor eigen risico.

5.2 Bezoeker zal zich tijdens het verblijf in het Paleis gedragen in overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften, de openbare orde en overige met betrekking tot het bezoek geldende regels. Bezoeker is voorts verplicht de door, als zodanig herkenbare, medewerkers van het Paleis gegeven aanwijzingen en instructies direct op te volgen. Indien naar het oordeel van deze medewerker(s) een Bezoeker op enigerlei wijze in strijd met deze voorschriften, normen, aanwijzingen en instructies handelt, kan hem of haar de verdere toegang tot het Paleis worden ontzegd zonder dat het Paleis tot vergoeding van enige schade of tot restitutie zal zijn gehouden.

5.3 Het meenemen van (rug)tassen, koffers en objecten die groter zijn dan 30 x 30 x 15 cm is niet toegestaan (met uitzondering van hulpmiddelen). Ook vloeistoffen, etenswaren, paraplu’s en rugdragers voor kinderen kunnen niet meegenomen worden.

5.4 Bezoeker is aansprakelijk voor iedere beschadiging die wordt aangericht door een (soortgelijk) object, dat hij/zij in strijd met het bepaalde in 5.3 heeft meegenomen voorbij de kaartcontrole.

5.5 Het Paleis is gerechtigd Bezoeker die tijdens een of meer vorige bezoeken aan het Paleis c.q. aan andere musea een voorwerp door schuld, en/of opzet heeft beschadigd, of wanneer op andere wijze de vrees voor beschadiging door Bezoeker wordt gewettigd, de toegang tot het Paleis voorgoed of voor bepaalde tijd te ontzeggen. Het Paleis kan in ieder geval deze Bezoeker bij al zijn bezoeken onderwerpen aan de maatregelen als genoemd. Het besluit tot ontzegging van de toegang wordt Bezoeker onverwijld bekendgemaakt, zo mogelijk schriftelijk.

5.6 In geval van calamiteiten, bijvoorbeeld brand, de plotselinge verdwijning van een kunstvoorwerp, een aanslag of geweld van een andere orde, is het Paleis gerechtigd de deuren te sluiten en aanwezige Bezoekers vervolgens één voor één naar buiten te leiden. Bezoeker kan worden verzocht zijn medewerking te verlenen aan visitatie van tassen en andere voorwerpen door of namens de Dienst van het Koninklijk Huis. Bezoeker kan eveneens worden verzocht toestemming te verlenen voor fouillering. Bezoeker die zijn medewerking aan visitatie en/of fouilleren weigert zal worden verzocht om overlegging van een identiteitsbewijs alvorens hij het Paleis verlaat.

5.7 Vanuit beveiligingsdoelstellingen is er cameratoezicht aanwezig.

5.8 De Dienst van het Koninklijk Huis laat regelmatig foto- en filmreportages maken in en om het gebouw. Dit materiaal kan worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden op de website, social media, in folders enz. Met het aanschaffen van een Toegangsbewijs verklaart de Bezoeker akkoord te gaan met de publicatie van dit materiaal. Indien Bezoeker bezwaar heeft tegen openbaarmaking van beeldmateriaal waarop hij/zij herkenbaar is, kan dit bij het Paleis kenbaar worden gemaakt. Het Paleis zal zich dan inspannen om publicatie van het materiaal te voorkomen.

6. GEDRAGSCODE/Huisregels

Bezoeker zal in het Paleis:

  • geen goederen van welke aard dan ook aan derden te koop aanbieden, dan wel kosteloos verschaffen;
  • andere Bezoekers niet hinderen, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, door hen langdurig het zicht op tentoongestelde objecten te belemmeren of door het veroorzaken van geluidsoverlast (waaronder, maar niet beperkt tot, gebruik van mobiele telefoons, muziekspelers e.d.);
  • Geen (rug)tassen en objecten meenemen die groter zijn dan 30 x 30 x 15 cm (met uitzondering van hulpmiddelen). Ook vloeistoffen, etenswaren, paraplu’s en rugdragers voor kinderen kunnen niet meegenomen worden.
  • geen (huis-)dieren meenemen, uitgezonderd wanneer het hulphonden betreft;
  • niet roken;
  • niet mobiel telefoneren
  • geen tentoongestelde objecten aanraken;
  • ouders of begeleiders dienen er strikt op toe te zien dat tentoongestelde objecten niet worden aangeraakt door de door hen meegebrachte of door hen begeleide minderjarige(n);
  • geen foto's maken waarbij gebruik wordt gemaakt van lampen, flitsapparatuur en/of statieven of selfiesticks;
  • geen video- en filmopnamen maken, ook niet met een mobiele telefoon;
  • geen bruidsfoto's of huwelijksreportage maken.

6.2 Ouders en andere begeleiders zijn te allen tijde verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het gedrag van door hen meegebrachte of door hen begeleide minderjarigen.

6.3 Onverlet het bepaalde in 6.1h en 6.1i mogen in het Paleis gemaakte foto's, video- en/of filmopnamen slechts voor commerciële doeleinden worden gebruikt na uitdrukkelijke schriftelijke toestemming hiervoor van de Dienst, in welk geval de toepasselijke tarieven gehanteerd worden.

7. RESTITUTIE

7.1 De hierna volgende omstandigheden leiden nimmer tot enige verplichting tot restitutie van betaalde gelden of overige schadevergoeding door de Dienst aan Bezoeker:

  • Het verlies van tickets;
  • het niet zichtbaar zijn van voorwerpen uit de vaste collectie van Paleis;
  • het gedeeltelijk gesloten zijn van het Paleis, waaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, gedeeltelijk sluiting als gevolg van het opbouwen of afbreken van tentoonstellingen;
  • overlast of ongemak veroorzaakt door andere Bezoekers, daaronder begrepen, maar niet daartoe beperkt, geluidsoverlast, ongepast gedrag (daaronder begrepen molest), diefstal;
  • schade veroorzaakt door andere Bezoekers;
  • overlast of ongemak veroorzaakt door onderhoudswerkzaamheden, daaronder begrepen, maar niet beperkt tot verbouwing of het (her)inrichten van ruimtes;
  • overlast of ongemak veroorzaakt door het niet naar behoren functioneren van faciliteiten in het Paleis.

8. AANSPRAKELIJKHEID

8.1 De Dienst van het Koninklijk Huis is uitsluitend aansprakelijk voor schade die Bezoeker lijdt die een rechtstreeks gevolg is van grove schuld of opzet van de Dienst. De aanspraak is in ieder geval beperkt tot het laagste van de volgende twee bedragen:

8.2 In geval van schade door dood of lichamelijk letsel zal de totale aansprakelijkheid van de Dienst van het Koninklijk Huis in geen geval meer bedragen dan de onder 8.1 beschreven schadevergoedingsregeling.

8.3 Aansprakelijkheid van de Dienst van het Koninklijk Huis voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst c.q. loon, gemiste besparingen etc., is te allen tijde uitgesloten.

9. OVERMACHT

9.1 Als overmacht voor de Dienst van het Koninklijk Huis, die maakt dat een eventuele daardoor veroorzaakte tekortkoming de Dienst niet kan worden toegerekend, zal gelden iedere voorzienbare of onvoorzienbare omstandigheid die het uitvoeren van de overeenkomst door de Dienst zodanig bemoeilijkt dat, tijdelijk of blijvend, het uitvoeren van de overeenkomst onmogelijk dan wel bezwaarlijk wordt.

9.2 Onder zodanige omstandigheden worden mede verstaan omstandigheden bij personen en/of diensten en/of instellingen waarvan de Dienst van het Koninklijk Huis gebruik wenst te maken bij het uitvoeren van de bezoekovereenkomst, alsmede alles wat voor voornoemden als overmacht of opschortende dan wel ontbindende voorwaarde geldt, alsmede toerekenbare tekortkoming van voornoemden.

10. GEVONDEN VOORWERPEN

10.1 Door Bezoeker in het Paleis gevonden voorwerpen kunnen worden afgegeven hetzij bij een Medewerker, dan wel bij de audiobalie van het Paleis.

10.2 De Dienst van het Koninklijk Huis zal gevonden voorwerpen in bewaring nemen en, in het geval van waardevolle voorwerpen, deze overdragen aan de politie in Den Haag.

10.3 In geval de vermeende eigenaar van een gevonden voorwerp zich meldt, dient deze de goederen zelf af te halen. Daarbij kan naar een legitimatiebewijs gevraagd worden.

10.4 De Dienst van het Koninklijk Huis behoudt zich het recht voor gevonden voorwerpen die niet na drie maanden zijn afgehaald, te vernietigen.

11. KLACHTENREGELING

11.1 In geval van klachten kan de Bezoeker deze binnen zes weken na het bezoek schriftelijk kenbaar maken aan De Dienst van het Koninklijk Huis via bezoekersinformatie@dkh.nl.

12. OVERIGE VOORWAARDEN EN TOEPASSELIJK RECHT

12.1 De toepasselijkheid van deze Algemene Bezoekersvoorwaarden laat onverlet de eventuele toepasselijkheid van andere contractuele voorwaarden en/of regelingen van het Paleis.

12.2 Op deze Algemene Bezoekersvoorwaarden en op de overeenkomst tussen Bezoeker en het Paleis is Nederlands recht van toepassing.

Cached at 2025-07-12T04:32:30.479685