De Haagse beeldend kunstenaar en ontwerper Liesbeth Stinissen (1963) vervaardigde het ontwerp voor de nieuwe gordijnen, waarvoor de achttiende-eeuwse gordijnen in de Chinese Zaal als voorbeeld dienden. Voor Stinissen was de rivier op de historische gordijnen een belangrijke inspiratiebron. In haar ontwerp vertaalde zij deze naar de Nederlandse delta, die de verschillende taferelen verbindt. Net als de originele gordijnen tonen de nieuwe gordijnen een verscheidenheid aan scènes.

 
Beeldend kunstenaar en ontwerper Liesbeth Stinissen en Ine Castelijns (hoofd paleisinterieur)
 
Vestingsdorp Bourtange en Overslaghaven en windmolenpark, Eemshaven

Drie thema's

Stinissen vatte haar scènes in een drietal thema’s: de Nederlandse omgang met het water; natuur, kunst en wetenschap en gebouwen en locaties verbonden met de koninklijke familie. Samen vormen al deze scènes een kaart van Nederland, met rechtsboven Bourtange en linksonder de waterkeringen in Zeeland.

chinese natuurmotieven

De kenmerkende geborduurde Chinese natuurmotieven uit de originele gordijnen zijn ook opgenomen in het nieuwe ontwerp en creëren een verbintenis met de achttiende-eeuwse gordijnen. De nieuwe gordijnen vormen zo een hedendaagse remake van het originele textiel, passend bij het historische karakter van de Chinese Zaal op Huis ten Bosch en uitgevoerd door mensen uit het hele land.

Geborduurde Chinese natuurmotieven
Vuurtoren en huisje Ameland

Nederland en water

Van de eerste terpen en dijken, tot moderne waterwerken: in Nederland leeft men van oudsher samen met het overal aanwezige water. Soms als vijand, maar vaker nog als vriend. In het ontwerp is water daarom een belangrijk en ook herkenbaar thema. De bekende vuurtorens op de Waddeneilanden, geborduurd op de lambrekijnen, maar ook MX3D, de innovatieve 3D-geprinte brug van Joris Laarman in Amsterdam, die in 2021 door koningin Máxima werd geopend, hebben een plaats gekregen op de gordijnen.

Ook andere waterwerken, met historische betekenis of van grote waarde voor onze veiligheid zijn op de gordijnen uitgebeeld. Zo zijn bijvoorbeeld de Deltawerken, Nederlands grootste verdedigingssysteem tegen hoogwater en gemaal de Cruquius, een van de gemalen waarmee de Haarlemmermeer werd leeggepompt, geborduurd op de gordijnen.

Oosterscheldekering Zeeland
kinderen bij mini bibliotheek

Kunst, natuur en wetenschap

Kunst, natuur en wetenschap zijn ook sterk vertegenwoordigd. Van Teylers Museum, het eerste openbare museum in Nederland, tot de internationale radiotelescoop LOFAR, waarvan het centrale punt zich bevindt in Drenthe. Ook kleinere en lokale initiatieven zijn vertegenwoordigd. Zo is er een minibibliotheek met lezende kinderen op een van de gordijnen te zien.

Oranje-Nassau gebouwen

De laatste rode lijn in het ontwerp wordt gevormd door de locaties en gebouwen die een (historische) verbintenis hebben met de koninklijke familie. Op een van de gordijnen is het Paleis-Raadhuis geborduurd, het in neo-gotische stijl opgetrokken buitenverblijf dat koning Willem II in zijn geliefde Tilburg liet bouwen en dat tegenwoordig onderdeel is van het gemeentehuis van de stad.

Paleis-Raadhuis in Tilburg
Prinsenhof Delft en Erasmusbrug Rotterdam

Ook Paleis Huis ten Bosch in Den Haag en Paleis het Loo in Apeldoorn zijn door Stinissen opgenomen in het ontwerp. Boven de Erasmusbrug zien we het Prinsenhof in Delft. Vanaf 1572 verbleef Willem van Oranje regelmatig in het voormalige Sint Agathaklooster en doopte het om tot het Prinsenhof. Vanuit het Prinsenhof leidde hij de opstand. Het was ook de plek waar de ‘Vader des Vaderlands’ in 1584 werd doodgeschoten.

Nieuwe gordijnen voor de Chinese Zaal